Jouw verhaal blijft leven...

Na het overlijden blijven alleen herinneringen over. Gebeurtenissen die je samen hebt meegemaakt. Soms zorgen ze voor tranen, een andere keer voor een lach. Herinneringen zijn belangrijk. Ze zijn het bewijs dat iemand er echt is geweest. Ze zorgen ervoor dat je niet vergeten wordt. Samen maak je nieuwe herinneringen. Iets waar je niet bij stil staat, als de dood geen rol speelt. Zodra de dood in zicht komt, word je je bewuster van elkaar. Realiseer je je dat je misschien nog maar één keer... En dan komt de rouw. En blijken herinneringen belangrijker dan ooit.

Een paar jaar geleden volgde ik voor RTV NH Chantal, een meisje met botkanker. Eén van de eerste dingen die haar moeder tegen mij zei was: 'Mocht het verkeerd aflopen, dan hebben we in ieder geval deze verhalen'. Chantal overleed op 12-jarige leeftijd, in de periode dat ik radioreportages over haar en haar ziekte maakte. Een heftige gebeurtenis voor haar geliefden die ook op mij diepe indruk heeft gemaakt. Na de uitvaart heb ik alle audio-bijdrages aan de ouders overhandigd. Zodat zij voor altijd haar stem kunnen horen.

In de jaren die volgden, groeide de wens om meer mensen te kunnen helpen aan een portret van hun kind. Met de oprichting van Stichting Living Memories als resultaat.

Stichting Living Memories biedt terminaal zieke kinderen tot 18 jaar de mogelijkheid kosteloos hun levensverhaal vast te leggen. Door middel van een video- en/of audioportret, professioneel opgenomen en gemonteerd. Mensen met een levensbedreigende ziekte delen een angst. De angst om vergeten te worden en ‘niets’ achter te laten. Een portret van hun leven geeft ze rust. Hun verhaal is verteld en kan ook na de dood worden gehoord. Tegelijkertijd behouden nabestaanden iets tastbaars.

Omdat we vinden dat het maken van zo’n belangrijke herinnering niet van geld af mag hangen, kiezen we ervoor om de portretten kosteloos aan te bieden. Het moet voor iedereen die dat wil bereikbaar zijn. Verdriet en rouw kennen wat ons betreft geen financiële grens. Om ons werk op deze manier mogelijk te maken, zijn we op zoek naar sponsors en donateurs.

Vandaag beginnen we. Ons doel: zo veel mogelijk terminaal zieke kinderen en hun nabestaanden helpen. Want na het overlijden, is een blijvende herinnering belangrijker dan ooit.

Thinka Sanderse

Reactie schrijven