'Dit had ik voor geen goud over willen slaan'

Puck had een leverafwijking en een chromosoomafwijking. De combinatie chromosoomafwijking die Puck had, is nog nooit voorgekomen. Daarom wisten de artsen niet wat haar en daarbij ook ons te wachten stond. De verwachting was dat het hoogtepunt zou zijn dat Puck zou kunnen gaan zitten.

Puck moest geopereerd worden aan de leverafwijking. Dit hebben wij niet laten doen, omdat ze geen kwaliteit van leven zou hebben. De verwachting was dat Puck 3-4 maanden zou worden en aan leverfalen zou overlijden. Haar lever ging in de maanden daarop eigenlijk vrij goed. Puck is 10 maanden geworden, wij hebben uiteindelijk ervoor gekozen om de sondevoeding te stoppen. Wij hebben haar uit liefde laten gaan.

We hebben in de periode van Puck haar leven meerdere keren over het maken van een filmpje van Stichting Living Memories gehad met de casemanager van het Emma Thuisteam. Mijn man heeft meerdere keren hierop geantwoord dit niet te willen. Ik maakte al veel foto’s en hij vond het geen prettig idee dat er iemand die wij niet kennen een ochtend bij ons thuis zou zijn.

Uiteindelijk heb ik aangegeven dat dit ook juist voor de kinderen een mooie herinnering zal zijn aan hun kleine zusje. Bewegende beelden zijn tenslotte ook weer heel anders dan foto’s. Je hoort haar ‘smakgeluidjes’ en je hoort de kinderen tegen Puck praten, knuffelen, aanraken. Dat is toch onbetaalbaar! Nu Puck er niet meer is kijken onze kinderen graag naar het filmpje van ons complete gezin. Zo ontroerend mooi.

Dit complete plaatje is niet meer maar de herinnering blijft zo wel in leven. Ik ben ontzettend blij, en ook mijn man achteraf, dat wij dit filmpje hebben laten maken. De filmmaker, Jaap, was ontzettend aardig en terughoudend. Vroeg wat wij verwachtten en wat wij graag in het filmpje terug zouden willen zien. Dit had ik voor geen goud over willen slaan!

Julia's verhaal

'Een enorm waardevol document is het geworden voor de toekomst.'

De blog van Laurien

Laurien schrijft over het verlies van haar dochter Nora.