'Al snel hadden we zijn enorme camera niet eens meer in de gaten'

Wij hoorden van iemand uit het zorgnetwerk dat zich om ons gezin vormde van het bestaan van Stichting Living Memories. Onze oudste zoon Lester had kanker en was al ruim anderhalf jaar in behandeling. Die had aanvankelijk succes, maar op de dag dat we zouden vieren dat de behandeling was afgerond, bleek dat er toch weer een plekje op een scan te zien was. Drie dagen later liet de MRI zien dat dat een nieuwe tumor was.

Lester heeft daarna twee kuren meegedraaid in een studie, maar in december 2018 werd duidelijk dat de tumor te weerbarstig was en Lester het hoogstwaarschijnlijk niet ging redden.

Begin januari werden we in contact gebracht met een medewerker van Stichting Living Memories. Zij was heel vriendelijk, begripvol en geduldig. Ze heeft een dag gepland waarop cameraman Jan Willem (een zeer ervaren prof) bij ons langs zou komen om ons gezin op video vast te leggen. Hij kwam op zondag 17 februari 2019 en het was een erg leuke en mooie ervaring.

Jan Willem is een heel rustige en vriendelijke man en al snel hadden we zijn enorme camera niet eens meer in de gaten. Het was een periode waarin Lester zich goed voelde, waardoor hij echt zichzelf kon zijn met al zijn energie en vrolijkheid. Hij was toen bijna zes jaar oud. Het resultaat is een video van zo'n tien minuten waarin ons gezin echt te zien is zoals we waren.

Zoals we waren, want Lester is inmiddels overleden. Hij verliet ons begin juli 2019, thuis op de bank. Hij heeft zelf de video vaak bekeken en vond hem erg leuk. Hij wist nooit waarom we de video hebben laten maken.

Wij zijn heel blij dat we het hebben gedaan, vooral ook voor Lesters kleine broertje. Hij was twee jaar toen en zal zich Lester waarschijnlijk alleen maar goed kunnen herinneren door beeldmateriaal. De video van Stichting Living Memories is één van de weinige die we hebben waar we allemaal op staan. We kijken er vaak en met veel plezier naar. De film is dan ook zeer waardevol voor ons.

Lotte's verhaal

Lotte (14 jr.) is een lieve en vrolijke meid. Ze geniet van het leven. En dat filmden we.