Dit was Let's Make Memories 2018!
Een duik in het diepe. Dat was deze eerste actiedag voor ons. Hoe organiseer je een spinningmarathon, welke radiostations willen meedoen, op wat voor manier kunnen zij samenwerken en hoe maken we mensen in de omgeving warm voor het organiseren van acties?

Video van Video To Go in samenwerking met Axel Vos.

Met weinig tot geen ervaring gingen we aan de slag. Het doel: Stichting Living Memories op de kaart zetten en mensen verenigen. Het was een proces van vallen en opstaan.

Van een plantjesmarkt op een basisschool tot een klusteam van verslaggevers. Een bootcampactie en dansende kinderen. Acties die in zeer korte tijd werden bedacht en georganiseerd. Onderweg kwamen we geweldige bedrijven en organisaties tegen, die ons sponsorden in geld of goederen. Mensen bij wie je aanklopt als het zoveelste goede doel dat iets komt vragen. Ze stelden zich open, hoorden ons verhaal aan, leerden wat wij doen en voor wie en kozen ervoor ons te helpen.

En toen was er die eerste zaterdag van de lente, 24 maart 2018. Met gezonde spanning stonden we klaar in de Studio's Aalsmeer. Wat was het mooi om te zien hoe zes lokale omroepen samen een 12-uur durende uitzending wisten te maken. En wat voor uitzending! Vanuit alle hoeken van het land kwamen enthousiaste reacties van mensen die de actiedag via de websites van de radiostations meebeleefden. We vonden het geweldig om te zien dat verslaggevers van Radio Aalsmeer rondreden in een auto van RTV Amstelveen. Een samenwerking die nooit eerder op deze manier werd aangegaan.

Ondertussen deden 38 mensen in vijftien teams mee aan de spinningmarathon. Met ieder uur een nieuwe instructeur voor hun neus, moesten ze behoorlijk aan de bak. Al tijdens het eerste uur vroeg ik me af hoe ze tien uur fietsen moesten volhouden. Op momenten dat het moeilijk werd, sleepten de deelnemers elkaar er doorheen. Wat een teamspirit! Samen voor het goede doel. Dat het zo gevoeld werd, was duidelijk. Uiteindelijk haalden alle teams de eindstreep.

Alle acties bij elkaar leverden Stichting Living Memories ruim €12.000,- op. Een prachtig bedrag. Maar wat ik nog veel mooier vind, is het gevoel dat de dag bij mensen losmaakte. Ze maakten kennis met ons en met ons werk. En er ontstond een gevoel van verbinding. We zijn op de kaart gezet. Daar draaide het om. Zoveel mogelijk blijvende herinneringen aan terminaal zieke kinderen. Zonder mensen die in ons geloven, lukt dit niet.

Terugblikkend was het echt een eerste keer. Een geweldige actiedag, maar ook een dag met leerpunten. Want er kunnen veel dingen anders, beter. Dat het naar meer smaakt, is een ding dat zeker is. De eerste zaterdag van de lente, 23 maart 2019, Let's Make Memories. Het klinkt wat mij betreft nu al mooi... Bedankt!

Thinka Sanderse

Wat doen we?

Wij leggen het leven van kinderen tot 18 jaar die niet oud gaan worden vast op beeld.

Word vrijwilliger

Weet jij alles over beeld en geluid en wil je iets voor een ander betekenen?