'Wij laten hem vaak met trots zien aan familie en vrienden'

Het is zover, onze Sander komt thuis. Tijdens de 35 weken echo werd duidelijk dat er vruchtwater tekort was en uiteindelijk werd ik eerder ingeleid. Na een maand onderzoeken op de kinder IC in het UMCG weten we dat de toekomst van Sander zo heftig is dat er geen kwaliteit van leven is voor hem. Sander is geboren met een verandering in het RET-gen.

Zijn nieren werkten voor 4% en zijn volledige darmen werkten niet (ziekte van Hirschsprung). Onze wens was om hem thuis te laten sterven, alles werd in werking gesteld om Sander thuis te krijgen. De kinder IC verpleegkundige wees ons op Stichting Living Memories om mooie herinneringen te laten vastleggen. Oef wat fijn dat er zo'n stichting bestaat, de tranen springen mij in mijn ogen. De communicatie verloopt heel fijn en alles was snel geregeld.

De dag na thuiskomst komt Arjan de cameraman en er heerst een fijne sfeer. Ook een verdrietige sfeer, omdat je weet wat er aan zit te komen. Onze vraag aan Arjan is om vooral beelden te schieten samen met onze twee dochters, Vera (4 jaar) en Lieke (2 jaar), omdat ze nog te jong zijn om zich Sander goed te herinneren. In het UMCG hebben de dames Sander ook kunnen zien, maar dit was altijd kort en ze konden hem niet vasthouden.

Buiten is het heerlijk weer en we gaan samen op de trampoline, de glijbaan en in de hangmat. Er wordt veel gelachen, maar ook gehuild. Mijn favoriete 'shot' is die op de trampoline. We zitten met z'n allen op de trampoline. Ginus en ik knuffelen Sander en de dames springen om ons heen, af en toe stoppend om Sander een kus en knuffel te geven. Zo ontzettend waardevol!

Sander is een week na thuiskomst overleden en de video geeft ons veel steun. De video is prachtig geworden en wij laten hem vaak met trots zien aan familie en vrienden.

Joël's verhaal

'Het zijn prachtige beelden geworden. En precies op tijd. Twaalf dagen nadat het filmpje is opgenomen, is Joël.'